Formal defense
and final verdict of
the Cold Case Team
with respect to the

historians’ criticism



Formal defense
and final verdict of
the Cold Case Team
with respect to the
historians’ criticism
In response to
The Jewish notary
and the accusation
of betrayal

This report is the formal response
of two chief representatives of the CCT
on the report of six historians
that appeared on March 22, 2022,
under the title:

The Betrayal of Anne Frank:
A Refutation,
(subtitle: Critical Analysis of
the Argumentation and Use
of Historical Sources)

Pieter van Twisk
Head of Research

Amsterdam, december 2022



Index

Introduction / 4

1. Summary / 8

2. Comments / 13

2.1

2.2

2.3

2.4

2.5

2.6

2.7

Arnold van den Bergh, a profile / 17

The Exercise of duties of the notary Arnold van den Bergh / 18

Van den Bergh and the Calmeyer procedure / 22

Van den Bergh and the Jewish Council / 25

Van den Bergh and the Betrayal / 30

Van den Bergh family in hiding / 45

Arnold van den Bergh and the reconstruction of Jewish Amsterdam / 52

3. Afterword by the author / 54



Introduction

On 22 March 2022, the Dutch publisher Ambo|Anthos decided, without

any consultation with the author or with us, members of the Cold Case

Team (CCT), to pull the book Het Verraad van Anne Frank (the Dutch version

of The Betrayal of Anne Frank) from the market. It did so based on a report
published by six Dutch historians titled The Betrayal of Anne Frank: A Refutation,
(subtitle: Critical Analysis of the Argumentation and Use of Historical Sources).

In this report, these historians concluded that the CCT’s hypothesis was
completely without merit and thus proven untrue.

The scope of their investigation was limited to the last, most likely scenario
that the CCT investigated. During the six-year investigation, the CCT exam-
ined thirty known and new scenarios that claimed to explain what caused the
raid on the secret Annex. Twenty-five of these we rated as ‘highly unlikely’
or ‘impossible’; four were rated as ‘possible, but not very likely’, and only
one scenario was rated as ‘the most likely’. The author, Rosemary Sullivan,
highlighted over a dozen of these scenarios.

Contrary to what has been suggested by these historians, the CCT was not a
group of overzealous amateurs who fell victim to their own wishful thinking.
This was a highly professional team of some twenty permanent, experienced
professionals like former police officers, war crimes investigators, forensic
psychologists, forensic analysts, data scientists, criminologists and several
historians (eight) led by accomplished retired FBI agent, Vince Pankoke.

The book that apparently aroused so much commotion in the Netherlands,
written by the Canadian author Rosemary Sullivan, is not only a well-
documented report about what happened in the CCT investigation but also
provides insight into the life of the Frank family and what led to their final
decision to go into hiding in the Annex. It is a story written by someone
who was not a member of the CCT, but who had full access to the members
of the CCT and all research data. She describes how the team examined
scenario after scenario to finally conclude that the scenario, which assumes
that notary Van den Bergh handed over a list of addresses to the Nazis, is the
most likely.



Did the CCT claim to have established his guilt beyond a reasonable doubt?
No, nor did we ever portray Van den Bergh as an ‘evil’ man. In fact, we have
claimed that, if Van den Bergh did give a list of addresses of Jews in hiding

to the SD, he did so to save himself and his family and that it is, therefore,
impossible for us to pass moral judgment on him. It is a hypothesis. No more,
no less.

Contrary to what the six historians claim and what was mostly taken over by
the media, it is not the CCT that accused Van den Bergh. This accusation was
made in an anonymous note that Otto Frank, according to his own account,
received shortly after liberation, the existence of which has been in the
public domain for over 50 years and described by past authors and historians.
0Oddly enough, no one really bothered to investigate this scenario thoroughly.
Perhaps because it seemed implausible at first glance or perhaps because the
findings of Chief Detective Arend J. van Helden from his investigation from
1963/64 were accepted, without verifying the claim of the anonymous letter

writer.

The outcome of the CCT investigation is so sensitive and disturbing that

six historians felt compelled to spend more than two months researching
the conclusion of our investigation. In that time, they have never contacted
anyone from the CCT and based their findings solely on the contents of
Sullivan’s book, which discusses only 12 of the 30 scenarios. They claim that
their report shows unequivocally that the Van den Bergh hypothesis is false
and that we, the CCT, have fabricated a totally unthinkable conclusion.

Their report was presented during a heated meeting in Amsterdam on

22 March 2022. No members of the CCT were consulted prior to publication
nor were any invited to attend the presentation. At the end of the presenta-
tion, reportedly, emotions ran so high that Sullivan’s book was even declared
an “anti-Semitic pamphlet” by one of the historians. It was suggested that
the CCT had planned from the outset to identify a Jewish perpetrator, a com-
pletely ridiculous and slanderous accusation.

The same evening that the historians’ report was presented, the Dutch
publisher Ambo|Anthos decided to take the book out of circulation. They did
so without informing or even consulting the author or members of the CCT
beforehand. In fact, even after this decision, neither author nor CCT were
asked by the publisher to respond substantively to the allegations in the
report. News of the publisher’s decision was received with great enthusiasm
during the presentation of the report.



In the days that followed, the news media were more than happy to quote the
historians without any journalistic scrutiny, and reporters and columnists
were once again ready to condemn the book and the research. It is rare that

a book is withdrawn from the market by a publisher without a court order.
Normally publishers stand behind their author and are a great champion

of freedom of expression, unfortunately not Ambo|Anthos. An additional
effect is that the decision of this publisher is wrongly seen as supporting the

historians’ claim.

The international publisher, HarperCollins in New York, first decided to wait
for a substantive response from the author and the CCT and, after taking
note of this response, decided to stand behind the book. The book, which is
now available in more than twenty countries, has never had such a reception
as in the Netherlands.

Of course, we take the criticism of the six historians very seriously. Over the
past months, we have carefully studied the historians’ report and their bold
public claim that they had conclusively refuted our hypothesis. What follows
is our response to their report. Comparing the rebuttal report with Sullivan’s
book and the CCT’s investigation, one cannot help but conclude that the
historians’ report is full of irrelevant observations, half and full falsehoods,

and critical omissions.

In this formal defense, the CCT wants to structurally refute the report of the
historians. In the first chapter of our answer, we summarize our findings
regarding the allegations and criticisms of the six historians. In the second
part, we examine the statements of the historians chapter by chapter, and
page by page, and in the last chapter we personally discuss the impact of our
research and what the external criticism has brought about.

In view of the way in which the book was received in the Netherlands,
another issue has come to the surface; is the commotion that has arisen
solely a reaction to the research and the publication The betrayal of Anne
Frank, or does the fear of anti-Semitism play a role in this? That is a sensi-
tive issue, we understand that very well. Nevertheless, we believe that this
fear should not be a reason to withhold the outcome of the investigation.

The CCT arrived at this hypothesis based on our interpretation of all research
material known to us. We have acted with integrity and certainly not lightly.
However, it is emphatically a hypothesis. Everyone is of course free to come
to a different conclusion.



We also cannot exclude the possibility that new sources will emerge that
invalidate our current hypothesis or justify a different view. Should that
happen, we will accept that new information without further ado.



1. Summary

At a first glance, the report of the six historians is well-written, offers some
new information on certain issues, and might appear convincing, especially
for people who have not read Rosemary Sullivan’s book, interviewed the CCT,
or reviewed previous CCT rebuttals. However, a closer analysis of their report
points to some disturbing and misleading arguments, ignored evidence, as
well as assumptions that they erroneously attribute to the CCT. But most
importantly, the report fails to undermine or disprove the essential hypoth-
esis of the CCT. At best, it offers alternate explanations or interpretations,
which in all cases are not the most plausible. And where they manage to
point to some minor errors and/or omissions within Sullivan’s book, these
have no bearing on the case.

For example, the bulk of their 69-page report is focused on the private life

of Arnold van den Bergh. Their central argument is that he was a prominent
and successful member of the Jewish community, a very respected, decent,
and amiable man, and an exemplary father to his children. While this

is interesting information, it is in no way relevant to the case. The historians
seem to be inferring that being a decent family man makes him incapable of
betrayal. But just because he was a decent man doesn’t mean he did not do

it. The reality is that decent people are often forced to do the unthinkable

to save themselves or their families. During the war, there are countless
examples of the Nazis causing people to commit unimaginable acts to
preserve their own life or that of their friends and family. To simply ignore
this is to allow the Nazis to escape the culpability for these acts. It is inherent
in human behavior which is, in our opinion, one of the most important
messages of the book. It is critical to emphasize that when the Van den Bergh
scenario came more and more to the fore, the CCT continued to see him as a
decent man who could only have committed such an act under pressure from
a dark influence.

This brings us to the next point. In the report, the historians use a metaphor
to describe the Van den Bergh scenario. They compare our case against Van
den Bergh to a house of cards. If you pull out one card the whole house comes
tumbling down. By comparing the investigation to a house of cards, they are
saying that if they manage to disprove even a single piece of evidence, it will
destroy the hypothesis and the entire case. This is a completely deceptive
metaphor since the case is nothing like a house of cards. We have always
compared our business to a puzzle. Our hypothesis consists of many clues



and facts that fit together in a logical way like puzzle pieces. Even if some
pieces are missing or don’t fit, the image on the puzzle will still be recogniz-
able. The post-war behavior of Otto Frank and Miep Gies, their statements
and actions, testimonials from third parties, the mysterious anonymous
note... these are all puzzle pieces that together yield a recognizable image.
Removing a piece of the puzzle doesn’t change that.

Additionally, many of the arguments in their report had been addressed

by us in earlier rebuttals which are posted on our website (coldcasediary.
com). The historians choose to push these aside and claim that the

“CCT responded in a few rebuttal statements in which it reiterates its own views,
without addressing the criticism directed at the argumentation and content.”.! The
historians can claim this, but that does not make it true, and in this case, it
is demonstrable incorrect. It is the historians who refuse to acknowledge
our earlier responses to their criticisms. In previous rebuttals, we have
already adequately addressed criticisms regarding the SD-lists and the
Jewish Council, as well as the fact that the Van den Bergh family was in
hiding. The same old arguments reappeared in their refutation report,
clearly showing that they willfully rejected or ignored our responses. Since
our counterarguments have apparently been deliberately discarded or not
understood, we will explain them once again, and this time in more detail
in the next chapter.

They also claim that since we are neither historians nor specialists on this
subject, we lack knowledge and expertise, and therefore, often make incor-
rect assumptions. This is quite a presumptuous argument. Without pro-
viding any support other than their academic titles, the historians claim
that their assumptions are true and ours are false. This kind of reasoning
is a fallacy and is known as an argumentum ad verecundiam. The historians
ignore the fact that we have investigated this case very thoroughly and
from various disciplines for six years, with a team that also included eight
historians.

This brings us to the last accusation by the historians, the claim that the CCT
suffered from tunnel vision. According to them, we were so preoccupied with
proving the guilt of Van den Bergh that we blindly worked toward this sce-
nario ignoring the facts. This could not be further from the truth. Their claim
makes it seem as if the Van den Bergh scenario was the only one reviewed,
when it was just one of many investigated.

1

See page 6 of their refutation document



This tunnel vision claim is quite an audacious accusation coming from six
historians who have just written a 69-page report with no other objective
than to prove Arnold van den Bergh was innocent. As we will show in the
next chapter, all indications, and facts to the detriment of Van den Bergh
are either ignored or misinterpreted by the historians. This is done in a
manner that is often much more speculative than any statement made

by the CCT.

Does this mean we say that the entire report is without merit? No, some

of their points are valuable. After the historians carefully searched through
the book, they discovered a number of non-substantive translation errors
and some errors in sources and footnotes. Their report also provides some
interesting new information, but let’s be very clear, none of it undermines or

disproves our final hypothesis.

A careful comparison of the historians’ arguments to what is actually written
in Sullivan’s book will show a pattern of omissions regarding the Van den
Bergh theory. By omitting key pieces of information, the historians try to
convince the reader that their claims are correct and the CCT’s are not. One
of the key pieces of the puzzle that the historians curiously leave out of their
refutation is the ‘statements evidence’ presented by the CCT. Numerous
people who personally knew Otto Frank and Miep Gies informed the CCT

that they (Otto and Miep) knew who betrayed them or at least had a strong
suspicion.” Information derived from these statements aligned with only

one of the pending scenarios, the one involving Arnold van den Bergh. We
also documented how Miep Gies, and Otto Frank were aware of the name of
the SD man who led the Annex raid, but on different occasions, chose not to
acknowledge this fact or provide a false name.? Additionally, the behavior

of Otto Frank, Miep Gies, and others also supported the belief that they had
knowledge of the identity of their betrayer, but Otto Frank chose not to bring
the name into the open. Past and present employees of the Anne Frank House
along with accomplished authors on the subject Melissa Miiller and Carol Ann
Lee, believed that both Miep and Otto possessed knowledge about what/who
caused the raid.

2 TBOAF, pp. 28, 199-201, 205
3 TBOAF, p. 195

10



The following is a timeline of statements and behavior that we speak of:

Miep Gies’s Statements

In May of 1963, Miep Gies was not candid with the investigators from the
official investigation by omitting knowing Silberbauer.

In November of 1963, Miep Gies said that she knew Silberbauer, but Otto
Frank told her to use a different name, Silberthaler.

In 1994, Miep Gies claimed that the betrayer was already dead when, in
1960, they started to investigate the betrayal again. (It is important to note
that only two of the remaining suspects we investigated were dead by 1960,
Arnold van den Bergh and Lammert Hartog)

In 1994, Miep Gies claimed that Otto Frank knew who the betrayer was.

In 1995, Miep Gies told Father John Nieman that she knew who betrayed
them and the person was dead. It was someone that Otto Frank knew.

In the 1990s, Miep told Anne Frank Stichting employees that she had a secret.

Otto Frank’s Statements

11

In December of 1945, Otto Frank confronted Gringhuis with the name of their
betrayer. (The name Otto Frank put forth was Arnold van den Bergh)
According to Otto Frank’s nephew Buddy Elias, when asked in 1945 why Otto
wouldn’t prosecute the man who betrayed them, he said, “What does it help,
the man is a father too and if he has to go to jail, the family has no father.”
In circa 1947-1949, Otto Frank stated, “we were betrayed by Jews” (Only
three scenarios remained which listed Jews as suspects, Arnold Van den
Bergh, Ans van Dijk and the Jewish couple arrested at the Green Grocer’s)

In 1957, Otto Frank and Miep Gies provided author Ernst Schnabel with a
pseudonym to use in place of Silberbauer’s (Silberthaler) name for the origi-
nal German language version of Spur eines Kindes and only the initial “S” for
the English language version.

In his December 1963 interview with police detective Van Helden, Otto Frank
claimed not to know who the named betrayer, Arnold van den Bergh was.

In December 1963, Otto Frank wrote a letter to Miep Gies and wondered if the
new investigation would deliver anything new on Van Maaren but doubts it
since there was no written evidence against him. We thought this was an odd
statement. Did Otto Frank write this because the anonymous note he received
was written evidence against Van den Bergh?

Otto Frank said to people who asked him to reveal the name of the betrayer,
“It will not bring back my family and will injure the children of the man
knowing that their father is in jail.” (Arnold Van den Bergh had three chil-
dren who survived the war and all outlived Otto Frank)



12

There were also actions and behaviors from Otto Frank and others that raised
questions and tended to support only one of the leading theories:

By 1948, Otto Frank seemingly stopped looking into the betrayal at about the
same time as the Jewish Honor Court found Arnold van den Bergh guilty.
Circa 1959-1963, Otto Frank failed to help the Nazi-hunter Simon Wiesenthal
identify the Gestapo man who led the Annex raid. He resisted working with
Wiesenthal even though Wiesenthal was doing so to prove the validity of
Anne’s diary and the Holocaust.

In 1963-1964, Detective Van Helden indicated that the original betrayal note
could not be located. However, the handwriting on the copy of the note says,
“Hasselt has original.”

In 1963-1964, Van Hasselt vouched for Arnold van den Bergh to Kleiman
saying he was “good” when he was fully aware of the Jewish Honor Court
claims of collaborating with the enemy against Van den Bergh and the other
members of the Jewish Council.



2. Comments

This chapter examines the historians’ report page by page. We will show
that the report in no way proves that our hypothesis is untenable and that
we therefore see no reason to change our opinion, meaning that the Van den
Bergh scenario is the most likely of all the scenarios we examined.

We have chosen to also comment on parts of the report that do not directly
contradict our findings but are simply incorrect or misrepresent what is in
Sullivan’s book. We feel it is important to point out again that the historians
produced this report without ever asking the CCT for comment or clarifica-
tion, which led to unnecessary errors in their report.

The blue text is information, text and page numbers or direct quotes from the
historians’ report (Dutch version). The CCT answer appears directly below
these sections.

Page 5. The historians mention that we announced the findings of our investigation,

identifying who was responsible for betraying the Annex, with a probability of being

correct “precisely quantified at 85 to 87%”.

13

The probability percentage (85-87%) referred to in the historians’ report

is never mentioned in Sullivan’s book but had been discussed by some of

the CCT members during their interactions with the media. Presenting this
percentage of probability has been a source of confusion and misconception
and was, in hindsight, unfortunate. After the conclusion of the investigation,
the CCT looked for a way to statistically quantify the Van den Bergh scenar-
io’s evidence by an external statistical expert to make sure that we drew a
justified final conclusion and did not fall prey to tunnel vision.

On the advice of one of our police subject matter experts, a forensic statisti-
cian was consulted. He weighed the collected evidence completely independ-
ent of our conclusion using Bayesian forensic statistics and arrived at this
percentage, which was peer-reviewed by two independent colleagues. This
confirmed to us that the argumentation behind our judgment was sufficiently
substantiated.

Part of the confusion came when people questioned why we would stand
behind a theory that did not possess 100% certainty. It was clear that the
Bayesian Statistics methodology was misunderstood as to the significance of



the percentage of probability quoted, along with the caveats of weighing the
evidence.

For that reason, we already indicated in previous rebuttals (www.coldcase-
diary.com) that it was not wise from us to even mention that percentage
without further explanation; it caused an unnecessary commotion while

it was of no significance to the case itself. We regret that this led to some
commotion.

Page 5. The historians pose that the CCT was committed to delivering a break-

through in solving the case. “So, it was high time for a breakthrough. This would

be achieved by abandoning the classical approach to a historical investigation, as

adopted previously, and treating the ‘betrayal of the secret Annex’, as a cold case

which would be solved with forensic methods.”

This representation does an injustice to what the CCT claimed and delivered.
For them to say that it was “time for a breakthrough” suggests that the
CCT was obligated and therefore delivered a breakthrough. Nothing could

be further from the truth. We were never pressured, nor did we ever give
any guarantee that we would resolve this matter. The only thing we have
said it that we would make every effort to see if this matter could eventually
be resolved. It is true that we intended not to approach this case as a mere
historical one. The CCT wanted to use an investigation method analogous

to the cold case methodology, with a multidisciplinary team consisting of
investigation specialists, eight historians and other specialists from various
disciplines.

Incidentally, the term forensic investigation was used by the historians in

a very broad way. In police investigations, the term forensic is used when
scientific methods are utilized to solve a crime (e.g., toxicology, pathology,
psychology, graphology, etc.). The aim of the CCT investigation was to

use a cold case investigation methodology and modern police investigative
techniques, some of which were indeed forensic, to find out what ultimately
led to the raid in the Secret Annex, which is something else.

Page 7. “The Sullivan book has led to much confusion and raised numerous ques-

tions. The name of Arnold van den Bergh has now gone around the world as the most

likely betrayer of the Secret Annex.”

14

At the end of the investigation, we concluded that the Van den Bergh scenario
was the most likely. The CCT obviously had no control over how the world
media would report the findings of our investigation. Our conclusion was



15

only reached after 29 other scenarios were examined and approximately 25
people were relieved of a suspicion of guilt that had hung over their heads for
decades.

Is it an open and shut case? No, it is not, nor did we ever pretend it was.

And we’ve never represented that our theory was correct beyond a reasonable
doubt. We have always been candid in saying that based on the current
evidence, the case could never be proven in a modern court of law. Our
conclusion was based on a multi-faceted approach, utilizing the process

of elimination (others were too improbable or even impossible), facts, the
interpretation of these facts, and finally, reasonable assumptions.

What veteran FBI agent Vince Pankoke and other law enforcement officers
will confirm is that when a cold case team investigates a case where it’s not
immediately clear what happened, they necessarily work with assumptions
to ultimately formulate a hypothesis about what could have happened.
Investigators then set out to prove or disprove their hypothesis, but in most
cases, there will remain missing facts. Utilizing techniques like behavioral
analysis, and the law enforcement axiom of Knowledge (Means), Motive, and
Opportunity, investigators formulate a theory about what they think took
place. This is a successful standard law enforcement method of investigation
performed by investigators as long as we may remember. If criminal investi-
gations and the subsequent prosecutions were limited to only cases in which
every fact was discovered and proven, the system of justice would be reduced
to a fragment of its current self with a decimation of crime clearance rates
and an exponential rise in victimization rates. For a case that was 72 years
old when we started, there were missing pieces of information relating to
what happened.

That is why at the beginning, we created a graphic depicting what could have
been the possible causes of the raid. We identified four possible and plausible
causes: Chance, Betrayal, Carelessness, and Mass Arrests. There were witness
accounts and enough historical information to rule out Mass Arrests as a
cause of the raid. That left us with Chance, Betrayal, and Carelessness, or a
combination of more than one of these as the cause. We then reviewed and
speculated about the specific actions within these remaining three causes to
determine if there was any information available that would suggest what
caused the 4 August 1944 raid.

To be clear, in the past twenty years several people have been mentioned as
possible betrayers of the Secret Annex, such as Ans van Dijk, Lena Hartog van
Bladeren and Tony Ahlers. Some of their names (other than Van den Bergh)



16

had never been made public before. There has never been any objection to
this in the past. Our research has shown that many of these people were
innocent or, in all likelihood, did not do it.



2.1 Arnold van den Bergh, a profile

Author: Bart Wallet

Pages 8-12. In this chapter of the refutation, Bart Wallet focuses on the historical

background of Arnold van den Bergh. He paints a picture of Arnold van den Bergh, his

family, and his position in the (Jewish) community.

His contribution is interesting from a historical and contextual perspective
but has nothing to do with the central accusation of the anonymous note
writer who claimed that Van den Bergh provided the SD with addresses

of people in hiding. Wallet states that the CCT wrongly portrays Van den
Bergh'’s actions during the war and goes on to describe his good deeds,
relationships with friends, and favors he performed for the protection of

his extended family. By doing this, Wallet infers that the CCT believes that
Van den Bergh was somehow an evil man aligned with the Nazis, which is
wrong. As a historian he continues in the remaining paragraphs to perform a
quasi-psychological evaluation of Van den Bergh’s personality and character,
something that Wallet is not qualified in any way to do. Wallet then closes by
adding a summation:

Page 12. “What we can say with certainty is that he ran a successful notary practice.

In addition, he was a family man who devoted himself to helping socially disad-

vantaged people and continued to do so during the war. He was not naive: from the

beginning of the occupation, he looked for ways out (through flight, the Calmeyer list

and hiding) and obstructed the Nazis via his notary practice.”

17

We must reaffirm that the CCT never claimed that Van den Bergh:

did not run a successful notary practice - in fact, we say he did.

was not a family man - to the contrary, we assumed that every decision he
made was for the preservation of his family and himself.

did anything other than looking for a way out from the beginning of the
occupation - It must also be stated here that Van den Bergh apart from
obtaining a Calmeyer status and a Jewish Council Sperre, also managed to
get a Diamond Sperre, which could only be obtained by providing something
extremely valuable (diamond, gold, realty, stocks, expensive machinery, art,
etc.)



2.2 The exercise of the duties of the notary
Arnold van den Bergh

Author: Raymund Schiitz

Pages 13-14. Schiitz spends two pages on a biographical sketch of Van den Bergh,
including the Jewish identity of the Van den Bergh firm and the charitable works
which the notary Arnold van den Bergh participated in during the 1930s.

The CCT does not dispute any of this information, however, it in no way
speaks to the issue of the betrayal of the address.

Page 15. “The Cold Case Team’s observation that Van den Bergh was still executing
deeds in 1940 (‘The Cold Case Team located records that showed Van den Bergh still

officiating at various transactions in 19407) Says nothing about his attitude towards

the occupier, because all Jewish notaries continued to execute deeds in 1940.”

The CCT does not say or infer that Van den Bergh’s execution of deeds in
1940 did in any way support the Nazi occupiers. Schiitz obviously tries to
paint the CCT as judgmental toward Van den Bergh’s execution of deeds
when this is not the truth.

Pages 17-21. This portion of the report discusses the Goudstikker Affair and Van den
Bergh’s role. Schiitz attempts to legitimize the sale of the Goudstikker collection to

Alois Miedl, along with the amount Van den Bergh was paid for his notary services.

According to the CCT there is sufficient evidence to disprove Schiitz’s claim
that the sale of the Goudstikker collection was legitimate, and that Van den
Bergh’s compensation was acceptable. His bold statement is quite surprising
considering the amount of well-documented information to the contrary (see
below for more information). It is rather remarkable, to put it mildly, that
Schiitz here seems to share the same opinion Reich Marshal Herman Goring,
who bought most of Mied!l’s paintings. In a post-war statement he also
claimed that that his purchase of the paintings was completely lawful and
was even endorsed by Goudstikker’s lawyer. The Goudstikker attorney was
identified in the report as Arnold van den Bergh.* People who have read Sul-

4 TBOAF, p. 262

18



19

livan’s book should recognize Schiitz’s name as one of the many historians
the CCT consulted and interviewed.

Part of Schiitz’s report is essentially a repetition of what Sullivan wrote along
with a few additional details, one of which only serves to re-affirm that Van
den Bergh made a significant sum of money from the Goudstikker Affair.

Despite quoting an incorrect source in the footnote about Van den Bergh’s
compensation for the Goudstikker transaction, we were correct in our claim
that Arnold Van den Bergh, in all probability, received an enormous amount
of more than 250,000 guilders for officiating the sale of the Goudstikker col-
lection. This amount is far more than would have been a standard notary fee
according to Dr. Cornelis M. Cappon, a professor of notarial law, University of
Amsterdam (retired).

It is also clear that the sale of the collection to Miedl was not a legal trans-
action and should never have taken place. The widow of Jaques Goudstikker,
Desi Goudstikker - Von Halban, who after the sudden death of her husband
owned the majority of the company shares, made it unequivocally clear she
did not grant permission for the sale.’

The claim that the sale was not legitimate is disputed by the historians, how-
ever, there is quite an abundance of proof as to the CCT’s claim, as detailed
in the report quoted above along with the book by Pieter den Hollander
(Roofkunst, de zaak Goudstikker, Meulenhof 2007). Additional support for
this claim can be found in the March 2022 article on the Historiek website

by Cees van Hoore.® He cites a police report dated 1948 by Detective Sergeant
A.M.G. Rouwhorst:

“The owner of the Goudstikker company attempted to reach England by boat in May
1940 via a Dutch harbor. He lost his life in this. His wife Dési has reached America.
She is the only one who can lay claim to her husband’s property in Holland through
inheritance law. Miedl bought the Goudstikker company from the Goudstikker heirs,
represented by the then administrators, through the notary’s office Van den Bergh for

Source: Recommendation Regarding the Application by Amsterdamse Negotiatie
Compagnie NV in Liquidation for the Restitution of 267 Works of Art from the Dutch
National Art Collection (Case number RC 1.15) page 5.
https://historiek.net/verkoop-goudstikker-wettelijk-gemaakt-door-van-den-
bergh/147801/.



2.6 million guilders. A very large sum of approximately 2.5 tons (250,000 guilders)
was given to the notary for his cooperation.”

According to Schiitz, the 2.55 million guilders Miedl paid was a reasonable
amount for the entire collection, which included three palatial estates,
antique furniture, an antique weapons collection, and no less than 1,300 old
masters and other paintings. The CCT found an article in a Dutch resistance
newspaper that suggests that just the nine paintings alone that Miedl fled
with to Spain were estimated to be worth four million Reichmarks! With a
1940 exchange rate of 1 guilder = 1.5 Reichsmarks, this means the nine paint-
ings alone were worth more than the amount paid for the entire collection,
properties, furniture, etc.

The source that the author of the article uses is the Military Broadcaster West,
a German broadcasting program that was aimed at German soldiers stationed
in Western Europe. The resistance picked up this news item about Alois Mield
who was apparently named “Parteigenosse” which means “party member”
(as in fellow Nazi). According to the news article, Miedl arrived in Spain with
nine paintings with an estimated value of 4 million Goldmark! The source

is this article is from the resistance newspaper De Schakel dated 24 October
19447

This is another example of how the historians occasionally withhold docu-
mented information when it doesn’t fit their story.

The police report by Detective Sergeant Rouwhorst also shows that Van den
Bergh had received an additional 50,000 guilders from Alois Miedl and an
official amount of 23,000, as stated in an accountant’s report. All in all Van
den Bergh may have made over 300,000 guilders from this transaction (an
equivalent of 2,7 million USD now).

From Rouwhorst’s report, it also becomes clear that there was a very close
collaboration between Van den Bergh and Alois Miedl, who managed to get a
special exemption to have Van den Bergh oversee the sale of the Goudstikker
collection. This ‘bond’ between Van den Bergh and Miedl was also confirmed
in an interview that the CCT conducted with Van den Bergh’s granddaughter.
She remembered that when her mother left for the south of the country

7 Source: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=alois+miedl&coll=ddd&max-
perpage=50&resultsidentifier=ddd%3A010439397%3Ampeg21%3Aa0002&identifier=d-
dd%3A010439397%3Ampeg21%3Aa0002

20



21

to go into hiding, she had been instructed by her father to drop the name
‘Alois Miedl’ if stopped by the authorities. The granddaughter told the CCT
that her mother was indeed arrested and was set free after mentioning his
name. Alois Miedl was without a doubt, a very influential German with high
contacts in the Nazi hierarchy and sympathetic to the Van den Bergh family.

We do not feel that anyone could blame Van den Bergh for participation in
the sale of the Goudstikker collection. After all, he was the notary of record
for the Goudstikker company and stood to gain great favor with Miedl,
someone that he could later call upon for protection from the Nazi occupiers,
at least up until the time he fled to Spain in June 1944. But for Schiitz to say
that the deal was legal, not coerced, and was done at reasonable prices, is of
course nonsense.

The illegitimacy of this transaction is without question. After litigated claims
by the Goudstikker heirs were finally resolved in 2006, the Dutch govern-
ment decided to return two hundred recovered works of art to Marei van
Saher (daughter-in-law of Jacques Goudstikker). The ligation and arguments
relating to this case are well documented in numerous books about the fate of
this collection.



2.3 Van den Bergh and the Calmeyer
procedure

Author: Petra van den Boomgaard

Page 23-29. In this portion of the report, Van den Boomgaard goes into a less than

detailed discussion of the Calmeyer process.

Page 24. “In other words, a successful review application did not depend on having

the right Nazi contacts, as the CCT claims, but on having a well-informed lawyer.”

Van den Boomgaard incorrectly claims that the CCT said that Van den Bergh
received his Calmeyer status because of “having the right Nazi contacts”.
We never claimed this. The success of Van den Bergh’s application due to
him having a well-informed lawyer is something the CCT does not dispute.
But we further clarify that it also took a considerable amount of money to
accomplish this extraordinary action.® In Van den Bergh’s case, obtaining

a Calmeyer status required having the financial means to retain a lawyer

in Switzerland to act as an intermediary in requesting documents from the

United Kingdom.

Page 26. Next to the last paragraph in the same statement, Van der Boomgaard
describes how a colleague and the designated, non-Jewish notary replacement of Van
den Bergh, C.E. Massee, was subsequently sent to Germany as a prisoner of war at the
hands of the Aaryan notary appointed to replace Van den Bergh, Jan Schepers.

By citing this example, Van der Boomgaard helped to substantiate our claim
that Schepers was not the likely author of the anonymous note. On different
occasions, the authors of the refutation paper have pointed to Schepers as the
likely source of the anonymous note.

But as the CCT pointed out that, just like the actions he took against Massee,
Schepers would not have hesitated to contact the post-war authorities and
accuse Van den Bergh of providing addresses to the SD.°

8 TBOAF, p. 222
9 TBOAF, p. 250

22



Page 28. Van der Boomgaard claims that the CCT thought it was suspicious that Van

den Bergh received a warning from the Calmeyer office.

The CCT never claimed it was suspicious that Van den Bergh received a
warning from the attorneys in Calmeyer’s office.'® Again, the historians
deliberately falsify statements or opinions of the CCT to undermine our
investigation. Without directly speaking with us or consulting Sullivan’s
book, someone who reads over their refutation document would be misled.

Page 29. Conclusion. “The CCT sees Van den Bergh’s Calmeyer procedure as a sign

of his good connections in the wrong circle. This conclusion is unfair and illogical.

A successful review application did not require any special connections. Nor was it
surprising that Van den Bergh was warned that the revision was being reversed, given
Van Proosdij’s special position. The fact that Schepers was able to successfully reverse
Van den Bergh’s loss of Jewish status suggests that Van den Bergh actually had no

powerful connections.”

This entire paragraph is a fabrication of what the CCT has stated and cannot
be found in the book. Based on what happened with Van den Bergh'’s
Calmeyer status being called into question, the CCT concluded that Schepers
could leverage more pressure with high-ranking Nazis in The Hague than
Van den Bergh could." A review of Schepers’s CABR files shows that he
possessed powerful contacts within the pro-Nazi government.

Schepers merely brought the obvious to light: the fact that Van den Bergh
was Jewish and lied on his application was undeniable and could not be
overlooked by the Nazi authorities. Additionally, Van den Bergh’s powerful
connections only went so far. He possessed these connections through his
friend Miedl. Mied!’s power was with the SD, but only up until the time he
fled to Spain in June 1944 after his friend Goring could no longer protect him.

Schepers’s appeal for review of Van den Bergh’s status was to the Nazi
governmental authorities, an entity that the SD did not control. But, Schepers
had his own powerful connections. Noted in his post war CABR (collabora-
tion) file was his agenda, containing contact information of influential people
within various agencies of the Nazi appointed government, including the SD
in both The Hague and Amsterdam.

10 TBOAF, p. 234
11 TBOAF, p. 234

23



24

Last, but not least, it is clear that Van den Bergh’s position became precari-
ous towards the end of 1943 and early 1944. However, it is not clear whether
he actually lost his Calmeyer status or just had it called into question. Nor is
it certain whether he was ever on an arrest list and/or if his identity papers
were flagged. In any case, his non-Jewish status has never been reversed at

the municipality and his identity card to this day is still marked non-Jewish.



2.4 Van den Bergh and the Jewish Council

Authors: Bart van der Boom & Laurien Vastenhout

Page 31. Van der Boom and Vastenhout claim that Van den Bergh was not a founding
member of the Jewish Council, stating that he didn’t join until a few months after its
establishment. The dates they list indicate it was approx. 2 months after the initial
date of the JC’s formation (13 Feb 1941), (Van Den Bergh’s name was mentioned as

being on the JC in the 11 April 1941 article from the Het Joodsche Weekblad.)

Whether Van den Bergh was or was not a ‘founding’ member is of no
consequence to our case. We have checked our sources, and this information
came from a book by one of their own refutation historians. Raymund Schiitz
wrote in his book Kille Mist that Van den Bergh was “een lid van het eerste
uur”, which translates in English to “a member from the very beginning”.
Also, just because Van den Bergh was first mentioned in the newspaper in
April 1941, doesn’t necessarily mean he wasn’t on the board earlier than this.
Another example of the historians attempting to manufacture inconsistencies
or mistakes in the book in order to discredit the investigation.

Page 32: Van der Boom and Vastenhout attack the claim of the CCT that once per
week, Van den Bergh had meetings or contact with the Emigration Department. They
say that “there is no trace of reports of the weekly meetings of this department in the
archives.”

Although we provided the historical source of this information, Van der

Boom and Vastenhout claim that since there are no official reports of those
meetings, the meetings never happened. Just because there are no minutes
from these meetings in the archives that does not mean the described contact
didn’t take place. Although documents from the Jewish Council still exist,
one NIOD historian told the team that many never survived the war or were
preserved. Other sources, as mentioned in the footnote in Sullivan’s book, did
discuss these meetings."

Page 33. “On the same page, Sullivan claims that at its ‘height’, the Jewish Council

had 17,500 ‘members’. There can be little doubt that she means ‘employees’ here, but

12 TBOAF, p. 230

25



that claim is also not correct. A total of 17,500 people were exempted in connection
with work for the Jewish Council, but that number includes family members. The

number of employees is unknown, but much lower.”

Sullivan stated at its height, the Jewish Council had 17,500 members. It was
clear the intent was to describe the 17,500 employees and family members
that were exempted by the Sperres.

Page 33. According to Van der Boom and Vastenhout, it is ‘disturbing’ that the CCT
repeats ‘false accusations’ against the leaders of the Jewish Council. One example of
a false accusation they mention is the story in Sullivan’s book about Asscher giving
jewelry to the Amsterdam SD leader, Lages. Another example that they cite is the
story about Asscher sending his future daughter-in-law to Auschwitz, which they

claim is also untrue.

Why is it disturbing to mention allegations of these incidents when they are
so well documented in the procedural files against Asscher and Cohen? Of
course, there may be false accusations, but not all of them can be dismissed
as false as the historians seem to do. These accusations often came from
witnesses and not the people involved in the alleged activity. Some were
also made by Jewish victims or uninvolved bystanders. The accusation that
Asscher provided jewelry to Lages is mentioned by several witnesses, people
that would not have a reason to fabricate this.

The story about Asscher sending his future daughter-in-law to Auschwitz
was told by Lages as well as by Gemmeker, independent from each other. The
fact that these are notorious war criminals does not mean that they never tell
the truth.

The fact the future daughter-in-law would ultimately dismiss the story
herself is not inconceivable. She was likely oblivious to the fact that it was at
the behest of Asscher, her future father-in-law. After returning, she planned
on marrying Asscher’s son, so there would be no reason to refute this story.
She either didn’t possess knowledge of what Asscher did, or once learning of
it, chose not to accept the stories of Lages or Gemmeker.

All these documented stories obviously counter the narrative of one of the
historians and his new book. This book is an attempt to rewrite the history of
the Jewish Council, a valiant revisionist effort that goes against the judgment
of most of the Jewish community after the war. It also goes against the find-
ings of many academics, including Holocaust historian and camp survivor,
Jacob Presser.

26



Page 33. According to Van der Boom and Vastenhout, “The most ‘disturbing’ is

the claim that the Jewish Council prepared deportation lists. The lists of Jews who

were to be called up for deportation were prepared by the ‘Zentralstelle fiir jiidische

Auswanderung’ (Central Office for Jewish Emigration). After the summer of 1942,

when it became apparent that the number of Jews who responded to these calls was

insufficient to meet the ‘quota’ agreed upon in Berlin, Jews were rounded up in raids,

and the ‘call up system fell largely into disuse.”

27

Van der Boom claims in his book, released in April 2022, that the Jewish
Council that prepared transport lists of Jews for deportation is a myth. That
is possibly true for most of the deportation lists. But what Sullivan has done
is rely on a lot of research and statements from historians in the past. Most
importantly, the question of who drew up the lists of Jews to be deported is

irrelevant to our case.

Again, it is clear from this portion of the report that Van der Boom is
attempting to legitimize the premise of his own book, that the Jewish Council
was not as bad as everyone thought. Although we are not in a position to
judge the actions of the Jewish Council, he fails to take into account the crit-
icisms of the people who were. These include the Dutch Jews who survived
the Holocaust. The following is information regarding two of these survivors
that were highly critical of the Jewish Council’s actions.

Laura C. Mazirel testified that in the summer of 1942, she tried to convince
Asscher and Cohen to help Jews hide from deportation, but they had refused.
She claimed that Assher stated: “Let’s be honest, around the Waterlooplein, there
are quite a number of miserable orange vendors who are no asset to the Jewish people
and not a few idle youngsters who forced labor would do some good” (Houwink ten
Cate, “De justitie en de Joodse Raad, page 158) We also have the report from
Gertrud van Tijn-Cohn who worked closely with David Cohen in the Jewish
Council. She was deported to Westerbork in 1943 and then on to Bergen
Belsen, from which she was allowed to travel to Palestine as one of the 110
Dutch Jews exchanged for German internees on June 29, 1944. Once in Pales-
tine, she produced a report, accusing Cohen of selecting lower-class Jews for
deportation instead of Jews from his own social class. A similar accusation
was also made by another prisoner in the exchange, Sam de Wolff.

And then we have the 26 September 1942 letter from Police Commissioner
Tulp to Rauter, in which he criticizes the call-up selections made by the
Jewish Council:



“The police battalion in Amsterdam, greatly weakened as a result of the transfer of the
officer cadets to Apeldoorn and as a result of the fact that about 25 of the best officers,
NCOs and men were assigned to train the auxiliary police, has now for about a month,
night after night from eight o’clock in the evening to two o’clock in the morning
been busy capturing Jews ordered by the Jewish Council to be deported from the
Netherlands. This task became even more difficult, because the Jewish Council pointed
out people which mainly consisted of old, sick and poor which negatively affected the

mood of the onlookers.” 3

This revelation is especially salient in the light of Van der Boom’s argument
that the Jewish Council never compiled deportation lists. Not only was the
Jewish Council able to block people from being called for deportation by
means of a Sperre (after all ‘deselection’ is also selection), but it seems that
at least once the Council did draw up deportation lists itself.

In the CABR file of the governmental inquiry into Asscher and Cohen, testi-
mony was found from Mr. Johannes Jacobus van Drunen which corroborates
claims of Asscher and Cohen turning over names of Jews. During the war,
Drunen was working for the Sonderstab O.K.W. His unit had informants at
the Euterpestraat SD headquarters since they suspected corruption within
the ranks. Drunen received the reports that were sent by these informants
and complied a dossier. According to Drunen, on numerous occasions Asscher
had meetings with Lages and often brought diamond rings and other jewelry
for him and his secretary Theodora Hoogendoorn (he probably meant Thea
Hoogensteijn). At these meetings Asscher and Cohen were also said to deliver

lists of new victims.

Finally, we have the actual actions that the Jewish Honor Court charged the
Jewish Council (including Van den Bergh) with:

“In principle, it makes no difference whether the members were consulted regarding
each point or not, as long as they remained a member, they sanctioned the attitude,
behaviors, and actions of the chairmen. That is to say, that they made themselves
responsible for, amongst other things, the cooperation with the execution of
anti-Jewish measures, such as, for example, the obligating of Jews to wear Jew-stars,
the deportation of Jews, the prevention of escape of imprisoned Jews from the Joodse
Schouwburg (equally from the budget and from the report regarding the finances

of the Joodse Schouwburg, according to which report monies were extracted for the

13

28

Source: archive 5225, inv.nr. 1423: https://archief.amsterdam/inventarissen/

scans/5225/1.2.1.1.2.4.2.3/start/110/limit/10/highlight/1



boarding up of doors and windows of the Joodse Schouwburg, and for the placement
of a fence in order to prevent escape, as well as the transport of the prisoners) etc.” '

Another critical point about their refutation is that they make assumption
after assumption of what we thought. For instance, they say that we believed
Lages’s post-war statement that Asscher only cared about the safety of his
family. (page 33, first full paragraph) Yes, we reported that Lages said this,
but it is quite presumptuous and incorrect for Van der Boom to claim that we
believed this statement from Lages."

Page 34 “In general, Sullivan portrays the Jewish Council as a collaborative insti-

tution led by people who wanted only to save their own skins. This representation

is incorrect and has long since become obsolete in the international literature. But
it does pave the way for the next step in the CCT’s argument: the alleged betrayal
committed by Van den Bergh.”

Neither the book nor the CCT ever portrayed the Jewish Council, as the histo-
rians stated, “as a collaborative institution led by people who wanted to save
their own skins.” This is a conclusion that Van der Boom and Vastenhout
draw themselves, but which has no basis in the book or in our research.

14
15

29

Source: Nieuw Israelitisch Weekblad 1948-05-21p. 9
TBOAF, p. 268



2.5 Van den Bergh and the Betrayal

Authors: Bart van der Boom & Laurien Vastenhout

Page 35. Van der Boom and Vastenhout state that we concluded that Van den Bergh

betrayed the Frank family, making it sound as if we definitively concluded that he
was the betrayer.

We never reached the final conclusion that Van den Bergh betrayed the Frank
family. We argue that based on all available evidence and compared to all
other suspects and scenarios we investigated, the Van den Bergh scenario is
the most likely. There is a big difference between these two statements.

Page 36. “According to these notes, Otto Frank had given the original betrayal note
to notary Jakob van Hasselt, a close acquaintance, and the copy on 16 December 1963
to Van Helden, shortly after he had spoken to him. Indeed, in the Dutch version of the
book, the text is presented badly......”

Indeed, the first point turned out to be a misconception (see page 38). How-
ever, that error is of no importance for the outcome of the investigation. The
second point is also a mistake, and the historians’ make a correct assumption
here; The English translation of the note was mistakenly translated back

into Dutch by the translator of the book and the original text was not used.
However, this also does not affect the conclusions of the CCT’s investigation.

Page 36. “The investigators did not decipher the phrase ‘was ook getikt’ (was also
typed), although this could have helped them in their further speculations regarding
the writer.”

A fair point. At the time Sullivan wrote the book, the CCT had not yet
deciphered this one line in the handwriting of Detective Van Helden. When
the book was already at the printer’s, Harmen Snel, a handwriting expert
working at the SAA, deciphered the meaning of this sentence. So, this

point was already known to us and has been forwarded to the publisher for
possible new editions. Again, this point also has no significance for the final
conclusion of the study.

Page 36. “The CCT attaches great value to this note because it could have been

delivered before December 1945, at a time when the story of the Secret Annex was not

30 ‘



yet known (it was published for the first time in April 1946). If it had been delivered

later, says the CCT, for example in the 1950s, it could very well have originated from

someone making use of Anne fame, to vilify someone else, in this case Van den Bergh.”

This is yet another example of the historians’ omitting information and
mischaracterizing what the CCT stated. It is true that first mention of the
Secret Annex was in an April 1946 article, and the CCT determined that it was
authored by Jan Romein in Het Parool, and published 3 April 1946. But what
Van der Boom and Vastenhout conveniently omit, is that the article does not
mention the name Otto Frank, Opekta, nor a location where the Annex was
located. It is hardly possible that the writer of anonymous note could have
gleamed information on the victims, address, or any other indication of the
location of the Annex from this article.

Also implied by the historians’ statement is that there was only a very
narrow window of time (less than a year) in which the note could have been
delivered before the story became public. As we just demonstrated, the key
information about the Annex raid was not public until the actual diary was
published in 1947. Then, one must consider the diary was not immediately
popular due to the limited number of copies that were first printed. It wasn’t
until the 1950s that the diary’s popularity was widespread. This is why in
Sullivan’s book® she writes, “If the letter had arrived ten years later—say in the
mid-1950s—it could be argued that someone was just trying to use Otto Frank’s fame
to cast a negative light on Van den Bergh.”

We contend that if Otto Frank had not taken the note seriously, he would
have tossed it aside, probably would have discussed it with his fellow helpers
openly and would not have taken the trouble to visit Gringhuis in prison.
Also, he would not have made a copy, would have said nothing to Van Helden,
and would not have inadvertently given clues to third parties about the
identity of the betrayer. It also explains why after 1950, he never wanted to
search for the betrayer and even went so far as to sabotage the investigation
by Simon Wiesenthal. All this behavior would be difficult to explain if he
thought the note was just an accusation without any merit. Otto Frank knew
firsthand that circumstances during the war sometimes pushed people to

do the unthinkable; who was he to blame Van den Bergh? Would he not

have done the same to keep his family safe? He probably foresaw what the
extremely negative reaction would be toward Van den Bergh, especially in the
Dutch Jewish community. This just might explain why Otto Frank decided

16

31

TBOAF, p. 276



not to pursue this matter. As he said on many occasions, “what good would it
do? It would not bring my family and friends back.”

Page 36. “But if the note was written shortly after liberation, the CCT argues, the
anonymous writer must have been someone with access to particular information: he
or she must have known that people had been arrested at the address Prinsengracht
263, that Otto had returned, and that lists of people in hiding were circulating at the
Zentralstelle. This last conclusion is absurd. The fact that the author is talking about
lists at the Zentralstelle of course does not mean that he knows something about
them — he could have made it up or heard it as a rumor. In addition, everyone knows
that there was organized hunting of Jews in hiding during the war, so anyone could
imagine that lists were involved. The author of the note only needed to know two
things. Firstly, that people in hiding were arrested on Prinsengracht, and that some-
one had returned. This would not have been a secret in the neighborhood. Secondly,
he must have known who Van den Bergh was and where he lived during the war.

Given Van den Bergh’s public role, this was hardly intimate knowledge either.”

This is again a mere speculation and does not begin to address the reason
why someone would accuse Van den Bergh of betraying Otto Frank’s hiding
location! How do Van der Boom and Vastenhout think the author of the
anonymous note came up with the idea to 1) accuse Arnold van den Bergh of
turning over a list with addresses of Jews in hiding rather than any of the
800.000 Amsterdam residents and 2) just happen to choose Otto Frank as the
recipient of the note? Noteworthy that it is exactly the kind of speculation
that the historians constantly accuse the CCT of doing. The CCT addressed
this issue in great detail within its rebuttals posted on our website.

Page 36. “Close reading of the note moreover reveals that the writer was not familiar
with the German persecution machinery, which of course makes him or her less
believable. The writer calls the Zentralstelle fiir Jiidische Auswanderung ‘the Jewish
Emigration’ and even ‘the J.A.’, while during the war, anyone who was involved with
this institution called it the ‘Zentralstelle’. As far as is known, this unusual, ahistorical

designation first turns up in post-war newspaper items.”

The fact that Van der Boom and Vastenhout characterize this designation as
unusual does not mean that the note is less credible. Nor does it in any way
prove that the writer of the note was wrong.

Page 36. “Besides this, the author thinks that the “Zentralstelle was situated on the

Euterpestraat, while in fact it was positioned opposite, on Adama van Scheltemaplein.

The Sicherheitspolizei, the Security Police, were on Euterpestraat — everyone in

32



Amsterdam knew that. Given the great importance that the CCT attaches to the note,

it is surprising that it failed to spot these important indications.”

This is highly speculative. It is clear that everyone during the war called

this entire area the Euterpestraat, which was synonymous with the SD. We
refuted this argument in the CCT’s Rebuttal Part II (see coldcasediary.com),
even before the historians’ paper was published. Their claim that the note
erroneously identifies the address of the Jiidische Auswanderung (J.A.) is
incorrect. We contend that when the writer of the anonymous note uses the
word Euterpestraat, he/she is not referring to the physical address of the

JA, but rather the entire area occupied by the SD personnel, which included
the J.A. building. During the war, the word ‘Euterpestraat’ was used as a
term synonymous with the SD location in Amsterdam. The J.A., which was
controlled by the SD, was located directly across the street from the SD head-
quarters, in the building known as the Zentralstelle. The Dutch SD detectives
who worked for IVB4 were also located in that building. This included the SD
detective who was witnessed searching Amsterdam with unknown somewhat
older lists of Jewish hiding addresses in the summer of 1944, Eduard Moes-
bergen.

We would like to point out that the anonymous note did not say that the
hideout was reported to the J.A. in Amsterdam on the Euterpestraat, which
would have clearly indicated that the author was referring to the street name.
The note says “...was reported at the time to the Judische Auswanderung

in Amsterdam, Euterpestraat...” Since at that time SD and Euterpestraat
were almost synonymous, it seems plausible that the writer meant that the
information was transferred to the SD

Van der Boom’s and Vastenhout’s assertion that the author of the note

could not have been an insider is far-fetched and completely wrong. It is
intentionally misinterpreting the note, its meaning, and our meaning of the
term “insider”. On pages 251-252 of the English version of The Betrayal of
Anne Frank, it states that based on the assessment of the linguist, the author
of the note had to know Van den Bergh and had to be privy to some sort of
inside information.

On the grounds of an assessment the CCT could never definitively stated
that the author of the anonymous note was an insider of a particular group
or organization. It is however plausible that he or she had access to inside
information. We speculated that perhaps the writer worked for the SD (Thea
Hoogenstein) since the note mentioned that many other addresses were
passed to the SD, something that possibly only someone within this agency

33



would know. Sullivan’s book makes it abundantly clear' that it is unlikely,
but not impossible that Hoogenstein wrote the anonymous note.

It could have just as easily been someone else at the SD or someone con-
nected to Van den Bergh that knew that he turned over the list of addresses.
But whoever the anonymous note writer was, they possessed inside
information about Van den Bergh turning over these lists or had an interest
in suggesting this. It is important to understand that although investigators
deal with facts, we speculate, through the use of scenarios, how something
would or could have happened. Or in this case, who could have possibly
known about the lists being passed. Although at this point, we can’t be sure
of the identity of the anonymous note’s author, what is certain is that the
author possessed specific knowledge of Van den Bergh passing the list of
addresses. The act of passing this list would have not been done in a public
forum, therefore only a select group of people would have been privy to this,
including people from the SD or more specific the J.A.

Page 37. Van der Boom and Vastenhout try to say that when Otto informed Detective

Van Helden that he received the note shortly after liberation that this really didn’t

mean the year 1945. They claim that it is unclear what Otto meant by this and

inferred it could have been in the late 1950s.

This is an attempt by Van der Boom and Vastenhout to disprove something
that Otto Frank himself stated in an interrogation under oath to the police.
Why do Van den Boom and Vastenhout think he is lying about that? And if
the note was indeed received in the late 1950s, it would raise a new question
that they would have to answer: why would someone accuse Arnold van den
Bergh so long after the war, especially since he had already died in 1950?

Van der Boom and Vastenhout fall back to their repeated claim that after the
war there were swarms of accusations, which is true and of which we are of
course fully aware. But this does not mean these accusations were all false.
Why would this note be false? They then try to speculate as to why someone
would provide such a note to Otto Frank by claiming that as a member of

the Jewish Council, Van den Bergh undoubtedly had enemies in Jewish circles,
where he was a well-known administrator. Where is their proof of these
enemies in Jewish circles? Further, if as they infer, the note was received in
the late 1950s, why would this enemy not come forward with this accusation
earlier, when Van den Bergh was still alive?

17

34

TBOAF, p. 253



Page 37. “The CCT however derives from Otto Frank’s diary that he spoke to
Gringhuis on 6 December 1945, and concludes that this conversation took place then.”
In press interviews, the historians and other critics claim that this conversation never
happened. “It emerges from investigations by Natasha Gerson that this is incorrect:
Otto Frank’s diary refers to a visit to (or possibly from) the Political Investigation
Service (POD) and not to a visit to the prison on Amstelveenseweg in which Gringhuis
was.” The historians have pointed out that the prison where Gringhuis was held was

nowhere near the POD office.

The historians are assuming that the confrontations with the Dutch
detective(s) occurred at the prison where they were being held, but this

is incorrect, as outlined in Victor Kugler’s 2 May 1958 letter to Otto Frank.
Kugler states:

“You might remember the visit we paid to the National Security Service on Driekonin-
genstraat, where the picture file was put to us. During the second visit, where both of
the Dutch (detectives), who were taken out of prison for the purpose of confrontation,
were present, the serving officer explained that the third Dutch (detective) could not
be brought in for the reason cited above.”

This excerpt from Kugler’s letter clearly shows that the first confrontation
did not take place at the prison where the Dutch detectives were being held
but that they were taken out of the prison. It is thus logical to assume that
the subsequent confrontation with Gringhuis that author Carol Ann Lee
footnoted in her book, The Hidden Life of Otto Frank, occurred not at the prison,
but at another location.

Incidentally, the historians David Barnouw and Gerrold van der Stroom who
wrote the booklet Who betrayed Anne Frank? also cited this document. When
we asked Barnouw, who worked as a consultant in the investigation, whether
he had ever investigated this source, he replied that when the source was
cited in their booklet, it had also been checked.

(More about Natasha Gerson’s critique and Otto Frank’s agenda on pages
41-42)

Page 38-43. In this section, Van der Boom and Vastenhout attempt to discount the
CCT’s claim that members of the Jewish Council, including Van den Bergh, possessed
lists of addresses where Jews were hiding. “The CCT is however convinced that the
anonymous note is believable because it considers that Arnold van den Bergh, in the
capacity of his leading role in the Jewish Council, possessed lists of Jews in hiding.”
(...) “According to the CCT, there are three strong indications that the Jewish Council

maintained lists of Jews in hiding. Firstly, a post-war investigation that is supposed

35



to show that the Contact Department (Contact Afdeling, also known as Contact Com-

missie), a division of the Jewish Council in Camp Westerbork, could have possessed

such lists. Secondly, the testimony of a German translator. Thirdly, the case of Rudolf

Pollak, who carried out work for the Jewish Council.”

Although we have already refuted some of the arguments presented in these
pages'®, the historians present new information related to these criticisms, so
we will address them once again. We will also present some newly discovered
information that further corroborates our case.

Contrary to what the historians say, the CCT does not contend that the note
is convincing only because Van den Bergh, as a member of the Jewish Council,
would have had access to such lists. It is of course quite possible that Van den
Bergh obtained lists in a different way. However, what we are saying is that
if he possessed these lists, there are strong indications that he obtained them
through his contacts within the Jewish Council.

Again, that is not to say that the Jewish Council as an organization was
formally engaged in collecting addresses where Jews were in hiding. When
we say the “Jewish Council”, we are not only referring to the twenty formal
board members but obviously to the people working for the Jewish Council.

The members of the Contact Department (C.A.) in Westerbork that were
interrogated by police officer Schoenmaker said they were approaching Jews
in hiding to give them the opportunity to turn themselves in to avoid being
penalized for going into hiding. Van der Boom and Vastenhout correctly
report that this alone is not certain proof of the existence of ‘lists’ (which
we did not claim). However, they could have only approached Jews in hiding
if they knew where they were, so therefore they had to have possessed
addresses. So, at least it is a strong indication that such lists may have
existed.

More proof of this came when, in their own statement (written before the
end of the war), the four gentlemen from the C.A. reported that the Contact
Department also took care of forwarding mail from people in Westerbork

to relatives and friends who were in hiding. To deliver a letter to people in
hiding, it is of course necessary to have an address. So, it is not illogical to
assume that these addresses could have been retained since they were useful.
So, as we mentioned above, this explains how the C.A. was later able to

18

36

See the previous rebuttal posted to our website coldcasediary.com/press



approach Jews in hiding. It is significant to point out that until the summer
of 1943, Eduard Spier, friend, and business partner of Arnold van den Bergh,
was in charge of the C.A. The practice of the C.A. smuggling letters out of
Westerbork to people in hiding also happened during Spier’s tenure in the
C.A.. This again makes it very likely that people within the Jewish Council
had access to addresses of people in hiding.'?

Page 41. Concerning the testimony of the German translator Henn, Van der Boom

and Vastenhout claim that Henn’s testimony, in which he claims to have overheard

German officers talking about lists of addresses handed over by the JC to the SD is

flawed. According to Van den Boom, Henn had a reason to lie to the investigators

since he was helping a Jewish female friend who felt betrayed by the JC. Van der Boom

and Vastenhout point out that there are three reasons why Henn’s testimony should

not be

taken seriously: he had a reason to lie, 1) the court did not take him seriously,

the man who had stated this was not involved in tracking down Jews and 2) secondly,

that the idea that forwarded mail to people in hiding was ‘absurd’. Finally, the mail

from Westerbork did not go through the Jewish Council.

19

37

The fact that Henn was acting as a witness in support of a Jewish woman
who accused the J.C. of refusing her a moving permit, does in no way dis-
qualify his statement. For them to claim that Henn came forward to testify in
a formal court proceeding and willingly lied about something that he was not
directly involved in does not make sense.

Henn’s account of overhearing the conversation about the lists could very
well be true for another reason. If he took the effort to fabricate negative
information about the Jewish Council merely to support his friend, he prob-
ably would have developed a stronger lie, for instance, claiming that the men
he overheard were from the SD IVB4 squad.

Also, the fact that the court did not use Henn’s testimony does not prove that
he was lying. It was more likely that since the testimony was purely “hearsay
evidence”, it could not be introduced in a court proceeding.

The fact that Van der Boom and Vastenhoust say that it was absurd to believe
that Jews would forward mail via the Jewish Council to people in hiding and
that no mail ever went from Westerbork to the Jewish Council, is as we have
shown, demonstrably incorrect.

Source: USHMM https://collections.ushmm.org/search/catalog/irn522573#?r-
$C=178612&CV=5&C=0&M=0&s=0&XyWh=-719%2C1349%2C6563%2C4754



Although conveniently passed over in the historians’ review of lists of
addresses where Jews were hiding, is the story of the undeniable and
suspicious connection between a Dutch detective that worked for the SD
IVB4 (known as the Jew hunting unit), Eduard Moesbergen, and Arnold van
den Bergh. In his post-war collaboration trial, Moesbergen claimed to have
warned Van den Bergh of the pending Calmeyer review of his non-Jewish
status, allowing him to take refuge. In this same trial, former informants of
Moesbergen testified that in the Summer of 1944, he had lists of addresses
where Jews were thought to be hiding. The informant(s) thought the lists to
be a bit out of date since some of the addresses that Moesbergen searched no
longer had Jews hiding there.>°

One must ask if it is more than a coincidence that:

. Moesbergen claimed that he warned Van den Bergh of a negative ruling of his

Calmeyer status

. The anonymous note writer alleges that Van den Bergh turned over a list of

addresses to the SD, and

. There were witness accounts of Moesbergen possessing such lists in the

summer of 1944.

Page 41-42. Van der Boom and Vastenhout say, “Moreover, Sullivan presents Henn’s

story about the origin of the addresses wrongly yet again. She writes that the letters

from Westerbork were passed via the Jewish Council and that the senders of these

letters mentioned addresses of family members in hiding.” Van der Boom and

Vastenhoust claim that the Jewish Council did not handle mail from Camp
Westerbork.

What the CCT indicated is that letters from camps, not just Westerbork, were
sometimes passed on through the Jewish Council and that the senders of
these letters sometimes mentioned addresses of people in hiding and friends.
The statement in the CA report confirms this statement. Indeed, letters to
people in hiding from Westerbork were smuggled by employees of the Jewish
Council, namely the people who work for the CA.

Remarkably, when the book first came out there were several critics who said
that the Jewish Council never received mail from the camps. Based on what
is said in their refutation, they have acquiesced and only now acknowledge
that the Jewish Council did process mail from the concentration camps. This
was just part of the historians’ attempt to discredit Henn as a witness as to

20

38

TBOAF, p. 235



39

what he said about the source of the addresses. Now that they admit that
some mail was processed through the JC just as Henn stated, their attempt
has failed.

As the CCT indicated, the Jewish Council did process letters and parcels to
and from the Camps during the period of deportations. In fact, there were
three (3) departments within the Jewish Council that were doing this:

. The Centrale Voorlichtingsdienst (ENG Central Information Services) which

was led by Van Den Bergh’s former colleague Eduard Spier, situated at the
Lijnbaansgracht 366 and the Euterpestraat 35.

. The Afdeling Hulp aan Vertrekkenden (Eng.- Department of Assistance to the

Departing) which was led by Gertrude van Tijn and was situated also at the
Lijnbaansgracht 366.

. The department Uitzending Buitenland (ENG Emission Abroad) which was

led by L. Rein and was located at the Waterlooplein 109 (Dilligentia Building).
This last department is also mentioned in the book Ondergang by Jacques
Presser:

“By the hundreds, soon by the thousands, the people disappeared to a destination only
vaguely marked. Of course, those left behind were hungry for news; naturally they
longed to maintain contact on their part. It is also only human that they wanted to
know what it was like over there, how people lived in an area where they could end
up themselves before long. The incoming mail might at least give them some idea
of this. They would be, as it were, the glasses through which one could see, through
which one would know the unknown.”

“The first shipment of letters arrived within about a month of the departure of the first
group of deportees. An office had therefore been established on this Waterlooplein,
the task of which was to arrange all postal matters; it gave the chairmen before and
after an overview of the contents of the letters that had arrived from abroad. The
significance of this work was not underestimated; of course it seemed impractical for
the presidents to read these letters themselves, and so they — and indeed all who took
note of them — had to rely on the overviews prepared for them. Impossible to assess to
what extent these overviews correctly represent the content; for we possess very few
copies of these letters, made by chance, and do not know to what extent they are rep-
resentative. It is also very difficult for the historian to free himself from the knowledge
that the vast majority of the deportees were murdered immediately after arrival and
that these letters come from a provisionally saved remainder. Nevertheless, he cannot
completely escape the impression that the gentlemen of the Waterlooplein office have

searched more diligently for encouraging details than for somber ones.”



Presser, Jacques — Ondergang (ENG Demise) page 479 (translation by Google Trans-
late). Ondergang by Jacques Presser is one of the first and most encompassing
works written about the Holocaust in The Netherlands.

Page 43. “Above all, the link the CCT makes between Rudolph Pollak and Arnold

van den Bergh (namely that Van den Bergh must have had access to the same lists of
secret addresses as Pollak) is entirely unfounded.” According to Van dern Boom and
Vastenhout, the CCT is claiming that Pollak and Van den Bergh had similar functions
within the JC and that the lists of Pollak were the same as the lists that Van den Bergh

had in his possession.

These are totally unfounded assumptions. The CCT has never claimed this.
The only thing we try to indicate with the Pollak story is that it is an illustra-
tion of the fact that there were people in and around the Jewish Council who
had addresses of Jews in hiding. If Pollak was able to obtain such a list, it is
plausible that others did the same thing. And as we have shown above, there
were indeed people sending mail from Westerbork to people in hiding via
employees working for the Jewish Council.

Page 44. Van der Boom and Vastenhout dispute that a telephone call that initiated
the Annex raid was ever made to SD Lt. Dettmann: “As has already been shown, there
is no serious evidence that supports the latter view. But even apart from that, this
theory is a house of cards. First, it is uncertain whether a call was made in the first
place. The only source that corroborates this idea is a statement of Karl Silberbauer,
the policemen who led the raid on the Prinsengracht, and was ordered to do so by
Dettmann. In 1963-1964, almost twenty years later, Silberbauer testified about the
telephone call, yet he made contradictory statements and eventually seemed uncer-

tain whether it had indeed taken place.”

Once again, Van der Boom and Vastenhout dismiss statements from wit-
nesses without any proof to the contrary. The two authors fail to provide evi-
dence that the call didn’t occur. However, the CCT documented three official
interviews of Silberbauer who provided the same story of a call initiating the

arrest.

- Austrian Dept. of Interior interview of Karl Silberbauer 21 Aug 1963

- State Ministry of Internal Affairs, State police group, Dept. 2 C, Vienna,
25 November 1963

- Federal Ministry of Internal Affairs Group State Police, Department 2 C,
Vienna, 4. March 1964

40



Silberbauer would have had no reason to lie about this call and is the only
witness that would have been in a position to speak about this, other than
the caller, or Dettmann, who committed ‘suicide’ in his jail cell shortly after
liberation. If Silberbauer wanted to lie, it would be much more opportune for
him to blame the initiation of the raid on the Dutch detectives rather than a
call to his superior officer. It is remarkable that again and again, any histor-
ical statement that doesn’t fit the historians’ narrative is dismissed, claimed
false, unreliable, or simply ignored.

Page 44. “Secondly, it remains unclear why the betrayer would pass this information
on himself. Why could a German or Dutch officer not do this? In that case, it is much

less remarkable that the call ended up with Dettmann.”

Time and time again, the historians first make up a claim that the CCT
supposedly has made and then debunk it. The CCT never claimed it was the
betrayer who called Dettmann.

Page 44. “Thirdly, the notion that there was a phone call does not fit into the sce-
nario that is put forward by the CCT. After all, the anonymous sender writes that there
was ‘a whole list’ of addresses Van den Bergh supplied to the Sicherheitspolizei. Then

why should he even call?”

Again, Van der Boom and Vastenhout are completely wrong on this. We have
always believed that it was an internal call to Dettmann and not a call made
by the anonymous note writer. It was likely someone within the ranks of the
SD. To dispatch an arrest team, led by SD man Silberbauer to the Prinsen-
gracht address, there needed to be an order from someone within the SD, just
as Silberbauer related in his official statements.*

Page 45. Van der Boom and Vastenhout indicate that we didn’t include a source for
the Buddy Elias quote which refers to Otto Frank’s statement about not wishing to
pursue the man responsible for their betrayal. This quote appears in our rebuttals on

coldcasediary.com.

At the time Sullivan’s book was published, we did not have permission

to quote the source. We have since obtained permission to identify the
source for Buddy Elias’s statement as a fax document Elias sent to Cara
Wilson-Granat from Basel, dated 8 August 1997 @ 11:09 am. The statement
he made was in an interview he gave to a local newspaper journalist, Rolf

21 TBOAF, pp. 276-277

41



Spriessler. According to a date handwritten on the fax, this article appeared
on 31 July 1997. Elias’s interview was about one of Wilson-Granat’s visits

to Basel and the book she wrote about her relationship with her ‘substitute’
grandfather, Otto Frank. During the interview, Elias mentions asking Otto
why he never went after the man responsible for giving up their hiding place.
His response was, what does it help, it would only take another father away
from their children. Elias’s own translation of the article is, “What does it
help, the man is a father too and if he has to go to jail, the family has no
father.” The CCT possesses the original fax document that Wilson-Granat
received through her fax machine. This is the source of the wording that she
used in the foreword of her book.

Page 46. When discussing the 1994 Wallenberg lecture given by Miep Gies, Van der

Boom and Vastenhout state, “The CCT concludes that Miep Gies here accidentally

revealed the secret that she carried with her, namely the identity of the betrayer.”

This is a mischaracterization. The CCT never claimed that she revealed the
secret that she carried with her, namely, the identity of the betrayer. We
claimed that she accidentally revealed that she knew, or believed she knew
who the betrayer was.>?

Page 46. “Finally, the CCT believes that Otto Frank kept the betrayal note secret,

except from Miep Gies. Supposedly Frank wanted to keep Van den Bergh’s quilt a

secret out of fear of anti-Semitism. According to the CCT, the fact that Frank kept the

note secret can be deduced from the fact that during his questioning of Gringhuis in

the prison in December 1945, he did not take along his usual confidants Kleiman or

Victor Kugler, but his friend Ab Cauvern. This in turn, could supposedly be deduced

from Frank’s diary. Natasha Gerson has demonstrated that this conclusion rests on

an erroneous reading of the diary. It says there: ‘POD! ab Distributie’ (POD! ab Distri-
bution). Or in other words: Otto Frank went to the POD (and not to the prison where
Gringhuis was) after — ‘ab’ — a visit to the distribution. This note therefore does not

demonstrate that he looked for Gringhuis, nor that Ab Cauvern went along.”

The CCT did not make an erroneous reading of Otto Frank’s agenda and
Gerson is incorrect. On 10 May 2022, the CCT re-examined Otto Frank’s
agenda and determined that our original interpretation of “Ab” was the
most plausible. In the agenda, Otto Frank would sometimes write with a

small cursive “a” when meaning ‘afterward’, but for the entry in question (6

22 TBOAF, p. 199

42



December 1945), the “a” was written in a much larger size, the same size as
the entries when Otto Frank notates meetings he had with Ab and wife, Isa.

Font example:

A historian from the Anne Frank House was present during this second
investigation and he had to admit that although it was not certain whether
the letter was intended as a capital letter it was indeed clearly written larger
than the ‘D’ which followed.

Also, as previously explained from our comments regarding page 37 of the
refutation document, we learned from Kugler’s 2 May 1958 letter to Otto that
the Dutch detectives were pulled from the prison, not interviewed there as
Van der Boom, Vastenhout, and Natasha Gerson have wrongly stated. Based
on the wording of the letter, they were most likely interviewed at the POD
office.

And once again, this point is also in no way essential for the validity of the
hypothesis.

Page 46. “The CCT supplies no other evidence that Frank kept the note secret.

Conversely, there are many indications that he did the exact opposite. He gave the

original note to his friend Van Hasselt. Van Hasselt showed the note to Kleiman in

1958, who then took it to Loe de Jong. And finally, in 1963, Otto Frank gave his own

copy to policeman Van Helden.”

43

The historians have failed to provide proof that Otto Frank did not keep the
note a secret. The CCT concluded that apart from the conversation he had
with Gringhuis in which he asks him about Van den Bergh, he never men-
tions the note until 1958. Then we have Kleiman’s 1958 letter to Otto Frank
in which he questions why someone would have just now brought this alle-
gation forward. The historians are attempting to twist Kleiman’s comment
in the letter to indicate that the anonymous note was received during this
1958 time period. Based on what Detective Van Helden’s report claimed, Otto
Frank told him on 2-3 December 1964 that the anonymous note was received
shortly after liberation (1945).




“I have also noted that during the investigation, mr. Frank announced the fact that he
had received an anonymous letter, which concerned the perpetrated betrayal, shortly
after the liberation of our country. He had made this letter, of which he kept a copy,
available to one of the board members of the then recently erected “Anne-Frank
Stichting” at the time. Although I did inquire about the original, I could not succeed in
recovering it.” >3

Page 47. Conclusion “The evidence that is presented against Van den Bergh in The

Betrayal of Anne Frank is summarized in the previous sections. It is without exception

very weak, sometimes based on an evidently erroneous reading of the sources,

fabricated additions to sources, and has not in any way been subjected to a critical

assessment by the CCT. If the CCT had handled the accusation against Van den Bergh

as critically as the accusations against others that they refute in the first half of the

book, it would never have concluded that Van den Bergh was the betrayer. Because

this is what Sullivan and the CCT do, without keeping their options open: ‘Van den

Bergh [...] saved his family by giving up addresses, including Prinsengracht 263 to the

SD.’ There is not any serious evidence for this grave accusation.”

It should now be clear that the CCT did not fabricate anything. Our assess-
ments were accurate, and it is the historians who have filled their refutation
with erroneous conclusions and false statements, which far too many in

the press were willing to accept without further research or verification

from the CCT. The only substantive correction that is needed involves an
error in the translation of Kleiman’s March 1958 letter to Otto Frank. The
translation correction will now indicate that it was Kleiman who received the
original anonymous note from Otto and not Van Hasselt. Van der Boom and
Vastenhout mention that we made a grave accusation against Van den Bergh
as if someone from the CCT was the author of the anonymous note who first
accused him, which of course we are not. The CCT merely performed due dil-
igence about the accusation, something that none of the historians or authors
who were aware of the existence of this note ever took steps to confirm.

The imputation that the CCT accused Van den Bergh without any caveat is
also demonstrably incorrect. In several places in the book as well as in the
many media interviews, the author, and the members of the CCT have always
made it very clear that this is a hypothesis and that it does not proof the guilt
of Van den Bergh beyond a reasonable doubt.

23

L4

Source: Excerpt from Detective Van Helden’s 1964 Summary Report



2.6 Van den Bergh family in hiding

Author: Aaldrik Hermans

Page 49. Hermans tells the story of resistance member Albert Schldsser, who helped
the Van den Bergh family go into hiding. “Schldsser took the sisters into the country-
side. Esther ended up with a large family in Broek op Langedijk, her sister with the
widow De Bruin in Scharwoude. They stayed there for three months. In January 1944,
it became too dangerous there. It was once again Schlosser who helped them find a
new hiding address, this time in his own town of Laren.”

What Hermans leaves out of the story of Albert Schlosser is that on 14 June
1944, after placing the Van den Berghs at various hiding places, his resistance
network was compromised. Schlosser was arrested at least once by the SD
and his home in Blaricum was searched. Somehow, he remarkably escaped,
but others within the network were arrested. It is known that after resistance
networks were compromised or members arrested, this often resulted in the
arrests of other members and people in hiding. Further research is necessary
to determine if there could be any ties between Schlosser’s arrest, the resist-
ance network’s compromise, and the Annex raid.**

Page 50. “The youngest sister, Anne-Marie, initially went into hiding in Amsterdam
as well. The circumstances at that address were however intolerable. On the way to
her new hiding address in Brabant, she was indeed arrested. However, she did not
end up in jail in Scheveningen as Sullivan writes, but in the Haagse Veer prison in

Rotterdam. She was arrested on 13 February 1944 and released on 22 February 1944.”

It was the granddaughter of Van den Bergh who informed us that her mother
was imprisoned in Scheveningen, so it was she who is incorrect on this
matter, not the CCT. We did attempt to find a record of this imprisonment
but were unable to confirm it. However, this in no way has any bearing on
the case.

Page 50. “The CCT suggests that she had her mention of the name of Miedl to thank

for this. The granddaughter is stated as a source for this; she however indicates that

24 Source: https://www.lo-1kp.nl/component/edocman/de-zwerver-1946/download.

html?Itemnid=

45



she only has a vague recollection from family conversations that her grandfather had

contact with Miedl. She does not know any more details of this, and she also indicated
to the CCT that her vague recollections are not entirely clear and should be thoroughly
investigated.”

It is clear from the CCT’s taped interviews with the granddaughter that this
story about her mother and Alois Miedl comes from her. Could Anne-Marie
or anyone else in the family have just made up that story? That is highly
unlikely. It must have been a story that circulated in the family, and it is very
likely to be based on fact. Hermans claim that he couldn’t find an official
records to corroborate this story is possible but does in no way proof that it
did not happen. Interrogation reports are hardly ever found especially not for
an arrest this insignificant. Hermans suggestion that this may all be made up
is far-fetched and not very convincing.

Page 50-51. “From October 1943, Van den Bergh knew his daughters were in safety.
Possibly he had heard something about the arrest of Anne-Marie via underground
contacts, but from 22 February 1944, she had again disappeared into hiding. Van den
Bergh and his wife went into hiding themselves around the same time. They had been
warned on 4 January 1944 that their Calmeyer status had collapsed and an arrest
order for them had been issued. This must have been the point when they left their
house on Oranje Nassaulaan. Given the fact that Van den Bergh had the family reg-
istered at a postal address at the Nieuwendammerdijk on 15 February 1944, and that
he worked as liquidator of N.V. Goudstikker until the end of February 1944, could have
been in hiding somewhere in Amsterdam for a short time at an until-now unknown

address, and dealt with some current cases.”

There is no argument from us on this, but before they produced their
report, we recall several of their contributors stating that Van den Bergh
left his home in September 1943, not February 1944, as they now claim. We
suspected and actually say that after registering at the Nieuwendammerdijk
61 address Van den Bergh and his wife must have been making plans to find

refuge.?® We go on to say that after Miedl’s power was diminished and he
6

)

fled, Van den Bergh may have sought sanctuary at one of Miedl’s properties>
or possibly remained in his own home under the protection of the mother

of Jacques Goudstikker, Mrs. Emmy Goudstikker - Sellisberger who, as the
CCT discovered, had moved into the house of Van den Bergh at the Oranje
Nassaulaan and was under special protection from persecution under the

25  TBOAF, p. 264
26  TBOAF, p. 263

46



terms of the art deal. The protection from deportation that Goudstikker’s
mother received is irrefutable proof of the power that Miedl had with the

SD. In a 1984 interview, Jan Dik Jr. indicated that if anything happened to
Goudstikker’s mother or nephew, the first thing Miedl would have done is to
immediately phone Goring. Evidence shows that she survived the war despite
being Jewish and publicly declaring her residence in Van den Bergh’s home
starting on 27 September 1943.

Page 51. Here Hermans declares to have found information that Van den Bergh, his

wife, and twin daughters were hiding in Laren. As proof he quotes a 11 March 1945

entry in the diary of painter, Gerard Huijsser. Huijsser, who was married to a Jewish

woman, lived next to Jetske Hoeksema’s guesthouse. During the war, he had a lot of

contact with his neighbor, who trusted him. This was how Huijsser also came into

contact with the Van den Bergh family. The historians attempt to convince the reader

that this diary entry is proof that they were hiding in Laren, and thus Arnold van den

Bergh could not be the betrayer.

47

There is much to say about this find from the historians. First of all, at the
risk of repeating ourselves, the CCT never claimed that Van den Bergh did not
go into hiding. In fact, we have always assumed that they did as described

in the previous paragraphs. We admit not knowing exactly where he and his
wife were after February 1944. Secondly, the fact that he went into hiding is
in no way proof of his innocence. More on that later.

For now, we will focus on the very interesting short quote from the entry
they found in Huijsser’s diary:

“Sunday 11 - Fré is leaving — In the evening, visit to van den Berg family (Notary van
den Berg) who live in the Hoeksema guesthouse — Not. v. d. B. is a well-known Jewish
notary from Amsterdam. The family has been in hiding but is now in possession
of false identity documents (or Aryanized?). They are a married couple with two
daughters; a younger daughter is still in Brabant in the now liberated area. They are
friendly and cultured people.”

Some months after the publication of the report by the historians, the CCT
obtained a copy of the quoted diary page for examination from Aaldrik
Hermans. Three things are striking about this 11 March 1945 entry. The first
is that Huijsser writes in his diary that the Van den Bergh family had been
in hiding. He uses past tense and stipulates that at that moment they are
now no longer in hiding. And indeed, they stayed at the boarding house of
Mrs. Jetske Hoeksema as regular guests. Secondly, he knows their names
and uses them in the diary entry. In other words, they seemingly introduced



themselves under their own name. A third point of interest is that they lived
openly under cover of their non-Jewish identity cards. Huijsser himself is
apparently also surprised about this fact since he writes in his diary “(...) but
is now in possession of false identity documents (or aryanized”?)” He puts a clear
question mark after the word ‘aryanized’. That question mark has somehow
disappeared in the quotation in the historians’ report but is clearly seen on
the copy of the diary’s page, The question arises if their identity documents
were indeed false or simply their own regular identity cards that showed
them to be non-Jewish on the basis of their Calmeyer status?

It is perhaps important to mention that despite the warning by the two
attorneys in the Calmeyer office, Van Proosdij and Kotting, there is no
evidence that Van den Bergh and his family ever lost their non-Jewish status,
and it is therefore unproven that a warrant for their arrest was ever issued.
This might explain why Huijsser writes so openly in his diary about the
family Van den Bergh. If they were actually in hiding as opposed to living
there under their Aryanized papers, why would he have given his real name
to Huijsser?

This brings up another point. The historians indicated that the CCT claimed
Van den Bergh was living openly in Amsterdam, and “hiding in plain sight”
until the end of the war. This was a deliberate misrepresentation, which we
promptly refuted on our website, citing Sullivan’s book:

“According to the NIOD files, Van den Bergh applied for (in effect bought)

the Sperres for himself and his family in July 1943. With the coveted Stempel (stamp)
on his ID, he was able to live openly in Amsterdam. In effect, he was ‘hiding in plain
sight.’ Interrogated after the war, a man named Hans Tietje claimed to have assisted

Van den Bergh to obtain the Sperres.” *7

The above quote from Sullivan’s book described the 1943 time period when
Van den Bergh obtained not only the exclusive 120,000 Sperre, but also
Calmeyer status, declaring him and his family as no longer Jewish. Then on
at least two more occasions in Sullivan’s book, the CCT indicates that after 28
February 1944, we believed that he went into hiding:

“His duties as notary for Goudstikker N.V. ended on February 28, 1944. After this he

must have been making plans to find refuge.” 28

27
28

48

TBOAF, p. 230
TBOAF, p. 263



“With Miedl’s power seriously diminished, Van den Bergh was more exposed than
ever. Although the team cannot be certain, it’s possible that he and his wife sought
sanctuary at one of the two properties Miedl had ‘bought’ from Goudstikker and for

which Van den Bergh had served as notary.” *°

This proves that the CCT’s “hiding in plain sight” comment was made with
respect to him freely walking around Amsterdam in 1943 with protection of
Sperres, well before he went into hiding and disappeared in February 1944.

An interesting omission in Huijsser’s diary is that although Huijsser was a
well-known artist, and Van den Bergh also a great art lover, collector, and
dealer, there is nothing in the entry about art during their contact even
though Van den Bergh shared a lot of personal information with him. Either
Huijsser must have found this connection so trivial that he didn’t mention it,
or Van den Bergh didn’t reveal his passion for art. The question arises, why
not?

What does jump out from the diary entry is the question of where Arnold and
his wife were for an entire year starting in February 1944 until 11 March 1945,
the date of the Huijsser diary entry. Hermans never addresses this question,
hoping the reader accepts his inference that they were obviously hiding in
Laren from February 1944 until the date of the diary entry. This may indeed
be the case, but without proof, the question remains. Especially in the light
of Huijsser’s remark that the family had gone into hiding.

After the publication of Sullivan’s book, the CCT was contacted by a woman
whose family was quite close to the Van den Berghs. After lengthy conversa-
tions with her, she found a letter from her mother, dated 16 February 1945, in
which was written how surprised she was that Hetty (Esther van den Bergh),
one of the twin sisters, suddenly appeared in her kitchen in Amsterdam. This
visit occurred during a time when Amsterdam was still under occupation and
the trains were no longer operating. Hetty told her that:

“Mr. and Mrs. v.d.B with Emmy and Hetty are in the country and Annie somewhere

in Brabant so she is free already. They are doing well and send you their greetings”

There is no other information within the letter that indicates the purpose of
her visit. The comment by Hetty that they were in the country may indeed
confirm Huijsser’s diary entry that the Van den Berghs were in Laren during

29 TBOAF, p. 264

49



this time period (early 1945). The CCT now possesses of a copy of this letter,
which is dated one month (16 February 1945) prior to the diary entry of
Huijsser.

Does this unexpected visit indicate that with the Aryan identification that
Huijsser mentioned in his diary entry, that Hetty felt safe enough to walk or
bicycle to Amsterdam? We must also question the purpose of her travel to
Amsterdam during the Hunger Winter, when food was scarce in the city, and
it was still unsafe to travel. The friend who wrote the letter lived just a few
streets away from the house on Oranje Nassaulaan where the Van den Berghs’
once lived, and where Jacques Goudstikkers mother was now residing. Con-
sidering this fact, could it be that Hetty also visited her or even stayed at her
house?

Page 51. A review of two of the people mentioned by the historians, boarding

housekeeper, Jetske Hoeksema, and resistance member, Albert Schlosser, who placed

the Van den Berghs’ in hiding.

The historians’ claim that Van den Bergh being in hiding is proof of his
innocence from the allegation of providing lists of addresses to the SD is
challenged in a number of ways. First, the CCT does not claim that the
transfer of the lists took place in the period February 1944 to July 1944. This
transfer may have already taken place in the period autumn 1943 to January
1944 (see the Moesbergen story, page 30 of this report). Secondly, even dur-
ing their period of ‘hiding’, the danger was never far away. A sudden knock
on the door by an SD agent was certainly a real possibility. Depending on the
SD agent’s level of corruption, arrest and deportation was not a certainty.

By 1944-1945, many of the Jew hunters were more interested in ensuring
their own safety after the war, or more commonly, enriching themselves.
Helping Jews was a way to gain favors that could be used after the war and if
someone could offer something of value, the SD agents were willing to turn a
blind eye.

Proof that the Van den Bergh family was not safe in Laren becomes clear
when we examine the two people the historians’ identified as playing an
essential role in their hiding spot: Mrs. Jetske Hoekstra and Albert Schlosser.

In a posting by Aaldrik Hermans himself on Joods Monument3°, he reveals
that Jetske Hoeksema had been arrested for the hiding of Jews on 13/14 July

30

50

https://www.joodsmonument.nl/nl/page/642789/gearresteerd-te-laren-op-13-7-1943



1943. No less than four Jews and Mrs. Hoekstra herself were arrested that
night. Somehow, she managed to get off without prison time or losing her
house. This might be because she managed to convince the SD she was not
aware of the Jewish identity of her guests, or she had struck some kind of
deal with the SD. Whatever it was, we believe it is safe to say, that after this
incident, her and her boarding house might have been under surveillance by
the SD and their collaborators. An occasional routine check of the boarding
house where the Van den Bergh family was living could certainly not been
ruled out.

And then there is Albert Schlosser, the resistance member who found the
hiding spots for the Van den Berghs. He had impressive contacts and was
linked to some extraordinary examples of resistance work, like the raid

on the Amsterdam citizen registry office on 27 March 1943. Many of the
organizers of this raid such as Gerrit van der Veen and Willem Arondéus were
caught and later executed. However, Schlosser managed to escape arrest on
several occasions. Considering that the SD was quite aware of Schlosser’s and
Hoeksema’s resistance activities prior to the time period when they assisted
the Van den Berghs, this posed a serious danger to their (Van den Bergh’s)
safety and freedom. That is unless of course their Calmeyer status was still in
effect and thus, were no longer considered Jewish.

Page 51. “The CCT’s speculative fantasy that Van den Bergh and his wife lived in

a castle belonging to Miedl is not only unbelievable, it also proves to be in conflict

with the sources available. After first having put their daughters into the relative

safety of being in hiding, the notary and his wife disappeared from Amsterdam in

January-February 1944. In this way, they were able to escape the arrest order out for

them. The daughters’ post-war WUV (Victims of Persecution Benefits Act) application

and Huijsser’s war diary confirm that the family was in hiding in Laren.”

We never said that they lived in a castle (Nijenrode) belonging to Miedl. We
said that it or one of Miedl’s other homes remained as plausible addresses,
not that they were definitely there.3' Further, we never found an arrest order
for Van den Bergh, only that his Calmeyer status was called into question.
Nowhere in the historians’ report do they claim to have found an arrest
order. Therefore, it is incorrect to say that there was an arrest order for him.
Also, the time Van den Bergh and his wife went into hiding is probably late
February 1944, not January.

31

51

TBOAF, p. 264



2.7 Arnold van den Bergh and the
reconstruction of Jewish Amsterdam

Auteur: Bart Wallet

Page 53. “After the liberation, notary Van den Bergh was quickly back in Amsterdam.
According to the CCT, he arrived there as someone with a big secret and a troubled
conscience: after all, he had betrayed countless hiding addresses. Moreover, according
to the CCT, he had been sentenced to exclusion by the Jewish community. This state-

ment of affairs however proves to be incorrect.”

Bart Wallet’s statement is incorrect. We correctly claim that the Jewish Honor
Court sentenced Van den Bergh to exclusion from the Jewish community.3*

Page 53. “Someone who has betrayed addresses on a large scale would be expected
to emigrate as quickly as possible and build up a new life somewhere else. This after
all was what many Jews did after 1945; several thousand Jews emigrated to the
United States and Palestine/Israel. Not Arnold van den Bergh, however: he remained
in Amsterdam and appeared again at the forefront. He started to work actively for the

reconstruction of the Jewish community.”

What is Wallet trying to say here? That any of the Jews who were forced into
cooperation emigrated? Just because Van den Bergh did not flee the country
does clear him of what the author of the anonymous note accused him of
doing! His conclusion fails both logically and historically. If this was the case,
every policeman who assisted the Nazis with the roundups and collected
head bounty rewards would have fled the country, which of course they did
not. The fact that Van den Bergh was actively working for the reconstruction
of the Jewish community in no way alleviates him from the allegation in the
anonymous note.

Page 54. “If the CCT theory is true, namely that Van den Bergh was one of the
greatest betrayers, and that this was known after the liberation, it is astonishing that
this did not come up in these administrative contexts. An accusation as explosive as
this would have to have become more widely known and would certainly have led to

discussions. In the immediate postwar community, there were many such cases, and

32 TBOAF, p. 270

52



people who in one way or another were suspected of collaboration, or more seriously,
of betrayal, were rapidly excluded from the community. Nothing indicates that Van

den Bergh was seen as a betrayer.”

Wallet immediately makes a baseless claim in the first sentence. We never
said that Van den Bergh was one of the greatest betrayers. Additionally,

the only way that the accusation would have become widely known is if
numerous people, including non-Nazis, would have been aware of Van den
Bergh’s actions. We contend that the accusation of him turning over the list
of addresses to someone at the SD was not well known. Other than Van den
Bergh, only a few people likely knew what he did with the list of addresses,
including whoever authored the anonymous note and the person who worked
for the SD that received the list. This kind of information was better not
shared. Eduard Moesbergen, for example, never revealed anything about the
origin of his mysterious list containing sometimes outdated addresses of Jews

in hiding.

53



54

Afterword by the author

On Sunday, 16 January 2022, the American CBS News television program, 6o
Minutes, presented a half-hour report on the findings of the Cold Case inves-
tigation into what led to the raid on the Annex where eight Jewish refugees
were in hiding. One of the eight was of course Anne Frank, who, after the
war, was to become one of the strongest symbols of the Holocaust.

The fact that 60 Minutes, which may be seen as the pinnacle of television
news journalism, thought it worthwhile to spend so much time on this
subject contributed to the worldwide attention of other (news) media. On
Monday, 17 January 2022, the findings of the Cold Case Team (CCT) made
worldwide news. The idea that the CCT believed it knew what possibly led to
the raid and arrest of the people in the Secret Annex drew large-scale atten-

tion in newspapers, magazines, and on radio, television, and the internet.

When the outcome of the investigation as well as the book, The Betrayal of

Anne Frank, was released, it led to a massive worldwide interest in the work
and findings of the Cold Case Team that had spent almost six years investi-
gating this case. The reception of the investigation and the book on the 177

and 18™

of January was not unequivocal worldwide. Reception in most coun-
tries was very positive. Since the team presented a hypothesis and not a
proven case, it expected some questions and criticism. Although we are still
convinced of our hypothesis, we all agreed in both the book and our appear-
ances in the media that the evidence was not beyond a reasonable doubt. It
was also made clear that the goal of our investigation was to attempt to
determine what caused the Annex raid, never prosecution or persecution of a
suspect. We also believe - and have stated this on several occasions - that if
Van den Bergh did it, one could never pass a moral judgment on him, since in
all probability he only acted to save himself and his family. There is only one
party responsible for this entire horrific crisis that is known as the Holocaust,
and that was the Nazis and their accomplices.

After six years of investigating approximately 30 scenarios as to what led to
the raid, the conclusion was that 25 of these were either impossible or highly
unlikely (thus exonerating the suspects in these scenarios), four were maybe
possible though unlikely, and only one scenario stood out as the most likely
of them all: the Van den Bergh scenario.



55

Even before the book was released, on the afternoon of Monday, January

17, 2022, critics could already be heard. Without having read the book, some
historians and influential people in the media had already decided that the
case was shaky and that there was not enough evidence to make such a claim.

We can safely say that we were shocked by the fierceness of the resistance
that our hypothesis aroused in the Netherlands. The book, which has now
been published in about 20 countries, has also led to criticism elsewhere, but
it was always more substantive. We would of course have preferred a dif-
ferent, less fraught outcome, but the outcome of the investigation cannot be
guided. In the Netherlands, however, it led to a storm of indignation, insults,
threats and ultimately the publisher’s decision to withdraw the book from
the market without consulting the author or the CCT.

The question therefore arises why this outcome met with so much resistance
in the Netherlands (and to some extent Germany where the book was not
published) and not in other countries? It’s not because the book hasn’t been
noticed elsewhere - far from it - so why this huge difference? Is it envy or

a certain irritability that has arisen from our daring to enter the realm of
historians? A certain degree of ‘jalousie de metier’ may have played a role, as
well as opportunism on the part of some, but it still does not explain the
vehemence of the reactions, especially from some in the Jewish community.
In recent months, Vince Pankoke and Rosemary Sullivan in the United States
and Canada have made numerous presentations and lectures in the US and
Canada for Jewish communities. They received nothing but praise for their
work, even when the public was fully aware of the Dutch criticism of the
research. There, too, the question was asked several times why this leads to
so much controversy in the Netherlands. During these lectures and presenta-
tions, no accusations of anti-Semitism or disrespect have ever been made.
Why is it so different in the Netherlands?

Most people who are persecuted and threatened will try to preserve their
life and that of their loved ones, even if it leads to the destruction of others.
Anyone who claims to be a historian, and especially the ones that studied
the Holocaust, should know that; that is unfortunately human nature, and
it comes to the surface, especially in times of persecution and oppression.
Again, the blame for this lies entirely with the real perpetrators, the oppres-
sors, the persecutors, the enablers, and in this case the Nazis, and their
accomplices, never with their victims. This is something we made very clear
in the book and all interviews that we did; we see Van den Bergh just as well

as a victim and not as a culprit.



56

When we talked to one of the aldermen of the City of Amsterdam about the
project, she immediately responded noting that the Holocaust in Amsterdam
had left a such a scar that after all these years, people still have a hard time
talking about it. The decimation of the city is still something many people
have not come to terms with. This includes the role played by Dutch civilians,
civil administration, the police, and all the so-called innocent bystanders, not
to mention how the returning Jewish survivors were treated. Today, many
still want to look away, and ignore that it happened.

Of course, we fully understand that our hypothesis may have been painful to
the direct family of Arnold van den Bergh. And this aspect of the investiga-
tion was mentioned (though not in the report) multiple times. It must not
have been easy for the granddaughter and grandson to learn that the CCT
concluded that their family member was named as the most likely suspect. It
must be said that if Van den Bergh’s name had not been previously revealed
in other publications, we might have chosen to change his name or refer to
him in initials as is customary in Dutch journalism. The one fact that the
historians and many others have chosen to forget is that we did not write the
anonymous note that mentions his name and, his name had been published
long before we ever started our investigation. Also, since the copy of the
anonymous note would ultimately be donated to the Stadsarchief for public
access, the name that appears, A. van den Bergh, would have easily identified
notary Arnold van den Bergh as the subject of the allegation.

Also, the last remaining direct family members of Arnold van den Bergh

do not carry his name. His children are deceased, and his two remaining
grandchildren do not possess the surname Van den Bergh and, as far as we
know, do not have children. To be extra careful, and not bring them into the
open, we agreed with the granddaughter to change her name and surname
in the book. She preferred not to go public under any circumstance and we
respected that. So, we used a fictitious surname that she herself chose along
with a different city of residence.

We believe that we took sufficient precautions to spare direct relatives but
could not have imagined that ultimately the grandchildren and other distant
family members would come forward themselves. We have never felt any-
thing but respect for the grandchildren and while we do understand that our
hypothesis may be painful, it in no way should reflect poorly on Arnold van
den Bergh, let alone his children and grandchildren. The image of Arnold van
den Bergh as a villain (a “bad guy”), later presented by some media, does not
reflect reality, nor the nuance that we wanted to highlight in our research



57

and in the book. Again, if our hypothesis is correct, then the Nazis and their
accomplices are still to blame, not Arnold van den Bergh.

Since the publication of the book, we, as well as others involved in the book
and the investigation, have been mocked, insulted, threatened, accused of
fraud, anti-Semitism and self-enrichment, and various steps have been
taken to keep our story out of the public eye. This is an unprecedented
attempt, at least in the Netherlands, to prevent the public from forming their
own opinion about the investigation and its results. Given the sensitivity of
the subject, we have always taken into account that our research could lead
to a public debate. We have also always been open to this debate. However,
we soon found out that this debate was mainly about us and not with us. It
is unprecedented and disturbing that the Dutch publisher has withdrawn the
book from the market without its own investigation and without an adver-
sarial hearing. As is the fact that several law firms have now been called in
to summon us never to publish our hypothesis again. It puts further pressure
on freedom of expression in the Netherlands.

Pieter van Twisk





